Egyesület

Mail:
zitanodafejlsztokozpont@gmail.com

Vizsgálatok

Longitudinális Komplex Vizsgálat

A szenzo-motoros tesztek (SMT) másik formája a Longitudinális Komplex Vizsgálat (LongiKid(C)), amely 3 hónapos kortól 11 éves korig méri a gyermekek szenzoros, motoros és kognitív részképességeit. A Longitudinális Komplex Vizsgálat elengedhetetlen része annak, hogy a gyermek TSMT vagy HRG terápiájának a bementi szintjét meghatározzuk, ezért felvétele javasolt, amennyiben a gyermek több területen is mutatja az eltérő fejlődés tüneteit, vagy a szülők/szakemberek indokoltnak tartják a terápia megkezdését valamely diagnózis vagy tünetegyüttes miatt.

Miért érdemes részt venni a Longitudinális Komplex Vizsgálatban?

A Longitudinális Komplex Vizsgálat egy viszonylag könnyen felvehető vizsgálat, ami a szülő jelenlétében zajlik. Kiértékelése egyszerű és gyors, és életkorilag adekvát részképességprofilt mutat a gyermek alábbi területein:
 Idegrendszer érettsége: Vizsgálja a gyermek primitív reflexprofilját, atipikus reakcióit és a mozgásos területek kéreg alatti funkcióit.
 Motoros terület: A mozgáskoordinációhoz és a mozgás kivitelezésének a könnyedségéhez szükséges képességeket méri a nagymozgások, a finommozgások és a grafomotorika területén.
 Nyelvi terület: Kifejező és befogadó nyelvi készséget képes megállapítani, mely segíti egy esetleges megkésett beszédfejlődés, vagy nyelvi zavar esetén a pontos bemeneti szintet a fejlesztésben.
 Pszichés-szociális terület: Vizsgálja a gyermek együttműködését, interakcióit és feladatba vonhatóságát.
A vizsgálatot abban az esetben is érdemes elvégezni, ha gyermekük nem mutat markáns eltérést semmilyen területen, mivel a feladatok a szülők számára is informatívak, és objektív tájékoztatást adnak gyermekük jelenlegi állapotáról a fentebb említett területeken, valamint segíthetnek az óvoda - és iskola, de akár a szabadidős tevékenység választásában is. A vizsgálat korábbi életkorokban háromhavonta, kétéves kortól pedig félévente megismételhető, ezzel visszaigazolást kaphatunk arról, hogy a korábban látott, esetleg problémára utaló tünetek jelentkeznek-e későbbi életkorban.







Állapot és Mozgásvizsgálat (ÁMV)

Az Állapot és Mozgásvizsgálat (ÁMV) egy szenzomotoros vizsgálati módszer, a TSMT terápia egyik megelőző vizsgálata. Előre meghatározott szempontrendszer szerint objektíven értékeli a gyermekek teljesítményét. Feltérképezi az idegrendszer érettségi szintjét, meghatározza az éretlen működés területeit, amelyek megnehezíthetik az iskolai beválást.  

 Az ÁMV öt részterületet vizsgál:
1. Idegrendszer érettsége
2. Mozgáskoordináció
3. Testvázlat és térbeli tájékozódás
4. Taktilis ingerekre adott reakciók
5. Ritmikus készség.
 

Az egyes vizsgálati területek eredményei százalékosan értékelhetők, melyek egyértelműen mutatják a teljesítményt. (75% felett: optimális teljesítmény, 75-50 % között figyelemfelhívő határövezet: enyhén megkésett teljesítmény, 50% alatt: jelentősen megkésett teljesítmény)

Az Állapot- és mozgásvizsgáló teszt (ÁMV) jellemzői:
 Megmutatja, hogy a gyermek teljesítmény problémáinak oka organikus-e.
 5 éves kortól 11 éves korig felvehető.
 Objektív, a vizsgálat eredményét százalékban adja meg. Ez az elmaradás szintjét teszi szemléletessé.
 Státusz és folyamat diagnosztikára alkalmas. (Félévente újra felvehető, így terápia esetén jól látszódik a fejlődés mértéke.)
 Nagyrészt nonverbális, utánzáson alapul a feladatok végrehajtása.(elmarad a teljesítményszorongás)







Iskolaérettségi vizsgálat

Ez a felmérés magában foglalja az idegrendszer érettség és mozgásvizsgálatot.
Ezen kívül több részképesség terület felmérését foglalja magában, melyek megfelelő érettsége elengedhetetlen a sikeres iskolai beváláshoz.

Részképességek vizsgálata:

 Testséma, lateralitás
 Finommozgás
 Vizuális észlelés
 Vizuális differenciálás
 Téri orientáció
 Emlékezet
 Figyelem
 Auditív észlelés
 Auditív differenciálás
 Mondatértés
 Verbális memória
 Taktilis észlelés
 Szerialitás
 Emberábrázolás
 Gondolkodás
 Feladattartás
 Diszlexia veszélyeztetettség szűrés
 Matematikai bázisképességek vizsgálata (diszlexia veszélyeztetettség szűrése)
o mennyiségészlelés, számismeret, időismeret, számlálás,
mennyiségállandóság stb.

A vizsgálatban szereplő különböző tesztek életkor szerint vannak szétválogatva és alkalmazva, kifejezetten 5-6 éves korosztály számára. A vizsgálat 110 perces, így két alkalomra választjuk szét, a gyerekek reálisabb teljesítménye érdekében.
A felmérés eredménye alapján az elmaradások felzárkóztatására komplett terápiás lehetőséget biztosítunk a kiskunhalai Zitanoda Fejlesztő Központban.







Tanulási képesség vizsgálat

Ez a felmérés magában foglalja az idegrendszer érettség és mozgásvizsgálatot. Ezen kívül több részképesség terület felmérését foglalja magában, melyek megfelelő érettsége elengedhetetlen a sikeres iskolai teljesítéshez, tanuláshoz.

Részképességek vizsgálata:
 Testséma, lateralitás
 Finommozgás
 Vizuális észlelés
 Vizuális differenciálás
 Téri orientáció
 Emlékezet
 Figyelem
 Auditív észlelés
 Auditív differenciálás
 Mondatértés
 Verbális memória
 Taktilis észlelés
 Szerialitás
 Emberábrázolás
 Gondolkodás
 Feladattartás
 Diszlexia veszélyeztetettség szűrés
o olvasás, szövegértés, helyesírás
 Matematikai bázisképességek vizsgálata (diszlexia veszélyeztetettség szűrése)
o mennyiségészlelés, számismeret, időismeret, számlálás,
mennyiségállandóság, összeadás és kivonás művelet értelmezése stb.

A vizsgálatban szereplő különböző tesztek életkor szerint vannak szétválogatva és alkalmazva, kifejezetten iskolás korosztály számára.
A vizsgálat 110 perces, általában egy alkalommal történik a vizsgálat elvégzése, de igény esetén két alkalomra választjuk szét, a gyerekek reálisabb teljesítménye érdekében. A felmérés eredménye alapján az elmaradások felzárkóztatására komplett terápiás lehetőséget biztosítunk a kiskunhalai Zitanoda Fejlesztő Központban.