Vizsgálatok
Longitudinális Komplex Vizsgálat
A szenzo-motoros tesztek (SMT) másik formája a Longitudinális Komplex Vizsgálat (LongiKid(C)),
amely 3 hónapos kortól 11 éves korig méri a gyermekek szenzoros, motoros és kognitív
részképességeit. A Longitudinális Komplex Vizsgálat elengedhetetlen része annak, hogy a gyermek
TSMT vagy HRG terápiájának a bementi szintjét meghatározzuk, ezért felvétele javasolt,
amennyiben a gyermek több területen is mutatja az eltérő fejlődés tüneteit, vagy a
szülők/szakemberek indokoltnak tartják a terápia megkezdését valamely diagnózis vagy
tünetegyüttes miatt.
Miért érdemes részt venni a Longitudinális Komplex Vizsgálatban?
A Longitudinális Komplex Vizsgálat egy viszonylag könnyen felvehető vizsgálat, ami a szülő
jelenlétében zajlik. Kiértékelése egyszerű és gyors, és életkorilag adekvát részképességprofilt mutat a
gyermek alábbi területein:
Idegrendszer érettsége: Vizsgálja a gyermek primitív reflexprofilját, atipikus reakcióit és a
mozgásos területek kéreg alatti funkcióit.
Motoros terület: A mozgáskoordinációhoz és a mozgás kivitelezésének a könnyedségéhez
szükséges képességeket méri a nagymozgások, a finommozgások és a grafomotorika
területén.
Nyelvi terület: Kifejező és befogadó nyelvi készséget képes megállapítani, mely segíti egy
esetleges megkésett beszédfejlődés, vagy nyelvi zavar esetén a pontos bemeneti szintet a
fejlesztésben.
Pszichés-szociális terület: Vizsgálja a gyermek együttműködését, interakcióit és feladatba
vonhatóságát.
A vizsgálatot abban az esetben is érdemes elvégezni, ha gyermekük nem mutat markáns eltérést
semmilyen területen, mivel a feladatok a szülők számára is informatívak, és objektív tájékoztatást
adnak gyermekük jelenlegi állapotáról a fentebb említett területeken, valamint segíthetnek az
óvoda - és iskola, de akár a szabadidős tevékenység választásában is. A vizsgálat korábbi
életkorokban háromhavonta, kétéves kortól pedig félévente megismételhető, ezzel visszaigazolást
kaphatunk arról, hogy a korábban látott, esetleg problémára utaló tünetek jelentkeznek-e későbbi
életkorban.
Állapot és Mozgásvizsgálat (ÁMV)
Az Állapot és Mozgásvizsgálat (ÁMV) egy szenzomotoros vizsgálati módszer, a TSMT
terápia egyik megelőző vizsgálata. Előre meghatározott szempontrendszer szerint
objektíven értékeli a gyermekek teljesítményét. Feltérképezi az idegrendszer érettségi
szintjét, meghatározza az éretlen működés területeit, amelyek megnehezíthetik az
iskolai beválást.
Az ÁMV öt részterületet vizsgál:
1. Idegrendszer érettsége
2. Mozgáskoordináció
3. Testvázlat és térbeli tájékozódás
4. Taktilis ingerekre adott reakciók
5. Ritmikus készség.
Az egyes vizsgálati területek eredményei százalékosan értékelhetők, melyek egyértelműen
mutatják a teljesítményt. (75% felett: optimális teljesítmény, 75-50 % között
figyelemfelhívő határövezet: enyhén megkésett teljesítmény, 50% alatt: jelentősen megkésett
teljesítmény)
Az Állapot- és mozgásvizsgáló teszt (ÁMV) jellemzői:
Megmutatja, hogy a gyermek teljesítmény problémáinak oka organikus-e.
5 éves kortól 11 éves korig felvehető.
Objektív, a vizsgálat eredményét százalékban adja meg. Ez az elmaradás szintjét teszi
szemléletessé.
Státusz és folyamat diagnosztikára alkalmas. (Félévente újra felvehető, így terápia
esetén jól látszódik a fejlődés mértéke.)
Nagyrészt nonverbális, utánzáson alapul a feladatok végrehajtása.(elmarad a
teljesítményszorongás)
Iskolaérettségi vizsgálat
Ez a felmérés magában foglalja az idegrendszer érettség és mozgásvizsgálatot.
Ezen kívül több részképesség terület felmérését foglalja magában, melyek megfelelő
érettsége elengedhetetlen a sikeres iskolai beváláshoz.
Részképességek vizsgálata:
Testséma, lateralitás
Finommozgás
Vizuális észlelés
Vizuális differenciálás
Téri orientáció
Emlékezet
Figyelem
Auditív észlelés
Auditív differenciálás
Mondatértés
Verbális memória
Taktilis észlelés
Szerialitás
Emberábrázolás
Gondolkodás
Feladattartás
Diszlexia veszélyeztetettség szűrés
Matematikai bázisképességek vizsgálata (diszlexia veszélyeztetettség szűrése)
o mennyiségészlelés, számismeret, időismeret, számlálás,
mennyiségállandóság stb.
A vizsgálatban szereplő különböző tesztek életkor szerint vannak szétválogatva és
alkalmazva, kifejezetten 5-6 éves korosztály számára.
A vizsgálat 110 perces, így két alkalomra választjuk szét, a gyerekek reálisabb teljesítménye
érdekében.
A felmérés eredménye alapján az elmaradások felzárkóztatására komplett terápiás
lehetőséget biztosítunk a kiskunhalai Zitanoda Fejlesztő Központban.
Tanulási képesség vizsgálat
Ez a felmérés magában foglalja az idegrendszer érettség és mozgásvizsgálatot.
Ezen kívül több részképesség terület felmérését foglalja magában, melyek megfelelő
érettsége elengedhetetlen a sikeres iskolai teljesítéshez, tanuláshoz.
Részképességek vizsgálata:
Testséma, lateralitás
Finommozgás
Vizuális észlelés
Vizuális differenciálás
Téri orientáció
Emlékezet
Figyelem
Auditív észlelés
Auditív differenciálás
Mondatértés
Verbális memória
Taktilis észlelés
Szerialitás
Emberábrázolás
Gondolkodás
Feladattartás
Diszlexia veszélyeztetettség szűrés
o olvasás, szövegértés, helyesírás
Matematikai bázisképességek vizsgálata (diszlexia veszélyeztetettség szűrése)
o mennyiségészlelés, számismeret, időismeret, számlálás,
mennyiségállandóság, összeadás és kivonás művelet értelmezése stb.
A vizsgálatban szereplő különböző tesztek életkor szerint vannak szétválogatva és
alkalmazva, kifejezetten iskolás korosztály számára.
A vizsgálat 110 perces, általában egy alkalommal történik a vizsgálat elvégzése, de igény
esetén két alkalomra választjuk szét, a gyerekek reálisabb teljesítménye érdekében.
A felmérés eredménye alapján az elmaradások felzárkóztatására komplett terápiás
lehetőséget biztosítunk a kiskunhalai Zitanoda Fejlesztő Központban.